14. Sacrum Profanum

foto. www.michalramus.com, www.sacrumprofanum.com

Virginal Co-oridnates, Eyvind Kang & Mike Patton, foto. Michał Ramus dla Krakowskiego Biura Festiwalowego

Sacrum Profanum idzie tam gdzie chce. A my za nim. Idziemy w ciemno, zawsze pewni, że  to co po drugiej stronie lustra będzie zapierać dech w piersi!

Ten festiwal wskazuje to co nowe, inspirujące, świeże i niestandardowo piękne w muzyce współczesnej. Wydarzenia z każdej z poprzednich edycji były wielokrotnie nagradzane i komplementowane za odwagę artystyczną i nieszablonowość w podejściu do sztuki. To tylko potwierdza, że ekipa Krakowskiego Biura Festiwalowego doskonale czuje  zeitgeist i  bez kompleksów tworzy program artystyczny, który jest klasą samą dla siebie. Jak było w tym roku? Fenomenalnie!

Virginal Coordinates, Eyvind Kang & Mike Patton, foto. Tomasz Wiech/dla Krakowskiego Biura Festiwalowego

Alchemicy, wizjonerzy i gwiazdy północne

W dniach 1-8 października 2016, odbyła się 14. edycja festiwalu. Tegoroczny program był miksturą alchemiczną, której receptura wymagała technologicznej precyzji, szaleństwa geniuszu i odrobiny magii. Rozpoczął go koncert zatytułowany Whale Watching, który był swego rodzaju hołdem dla niepokornej wytwórni  Bedroom Community z Islandii, w dziesięciolecie jej działalności. Bedroom Community wydaje prace Valgeira Sigurðssona i Nico Muhly’ego, twórców muzyki do tak znanych obrazów jak Tańcząc w ciemnościach Larsa von Triera czy oscarowy Lektor.

Gwiazdą Festiwalu był Mike Patton (Faith No More), który wystąpił dwukrotnie, w ramach koncertów Virginal Co-Ordinates (projekt Eyvinda Kanga)   oraz  Laborintus II Luciana Beriowokalista. Ponadto 5 października miał swój wieczór John Zorn, pianista Stephen Drury i brytyjski Arditti Quartet zaprezentował wówczas kompozycje jazzmana z lat 1991-2013.

Whale watching, 01.10. foto. Tomasz Wiech/dla Krakowskiego Biura Festiwalowego

W oparach opery: encore!

Zeszłoroczny sukces opery „Czarodziejska góra” zachęcił organizatorów do powtórzenia scenariusza. Ta edycja mieściła w sobie aż trzy opery. Pierwsza z nich to nietypowa, multimedialna próba ukazania nas samych, prawdziwy Polaków portret własny. Opera o Polsce z muzyką Artura Zagajewskiego do fragmentów filmów dokumentalnych Piotra Stasika swoją premierę miała 8 października. Tego samego dnia zaprezentowana została także opera dla najmłodszych – Korall Koral to specjalny projekt dźwiękonaśladowczy skierowany do dzieci do lat trzech! Wcześniej, 6 października, w  ramach Sacrum Profanum zaprezentowano klasyczną Folie à Deux autorstwa Emily Hall do libretta Sjóna z udziałem doskonale znanej krakowskiej publiczności Miry Calix.

hommageapierreboulezmichalramus14563505_1693623720858381_7785477918111036680_n

Hommage a Pierre Boulez, foto. Michał Ramus dla Krakowskiego Biura Festiwalowego

 Hołd mistrzom

Sacrum Profanum to przede wszystkim przegląd najważniejszych postaci muzyki współczesnej. Bohaterami tegorocznej edycji było trzech XX-wiecznych kompozytorów, z których każdy zostawił trwały rys w kulturze światowej:  Pierre Boulez, Karlheinz Stockhausena, Luciano Berio.

 

 

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Facebook
LinkedIn